fysiotherapie_rug-banner-medi-sports

Fysiotherapie voor uw rugklachten

Dit heeft u vast wel eens gevoelt, pijn in uw rug tijdens een bepaalde houding of beweging. Als fysiotherapeut behandelen wij veel van dit soort rugklachten. U kan merken wat de effectiviteit is van een actieve behandeling met speciale aandacht voor de activiteiten van het dagelijkse leven.

Onderzoek naar rugklachten

Uit onderzoek blijkt dat 60-90% van de Nederlandse bevolking wel eens last heeft van rugklachten. Als u eenmaal pijn in uw rug heeft kan het in 35% van de gevallen na 12 weken nog steeds niet over zijn. Bij werkende mensen zorgt rugpijn. 10% van de gevallen tot verzuim. Tenslotte blijken zelfs 75% van de rugklachten binnen 1 jaar tijd te herhalen.

Rugklachten komt dus regelmatig voor, duurt vaak lang en er is een grote kans dat het terug komt. Bij fysiotherapie kan de kans op rugklachten verkleinen en u leert met klachten om te gaan. Actieve oefentherapie heeft meer een blijvend effect ten opzichte van andere behandelingen zoals het mobiliseren of vormen van elektrotherapie.

Een behandeling is vooral gericht op de houding en beweging die u tijden uw dagelijkse leven uitvoert. Deze behandeling is geschikt voor vrijwel alle vormen van rugklachten, als ze nieuw zijn of ze al langer aanhouden en als de oorzaak wel of niet bekend is.

Samen met u versterken we de controle, de beweeglijkheid en de stabiliteit van uw rug. U leert hierbij belangrijke houdingen en bewegingen makkelijker uit te voeren. U bereikt hiermee een toename van uw bewegingsvrijheid en een afname van uw rugklachten en de kans dat deze terugkomen.